Remiksi – mediataide lasten nettikasvatuksessa

Remiksi on ala-asteikäisille lapsille suunnattu media- ja taidekasvatushanke. Projektissa tuotetaan taiteilijoiden vetämä työpajasarja kouluissa sekä oppimateriaali, jossa internet esitellään lapsille oman luovan tuotannon ympäristönä.

Lapset ovat jo internetin suurkäyttäjiä, mutta he ovat netissä pääosin pelien ja kaupallisten sovellusten kuluttajina. Miten lasten mediataitoja, erityisesti median tekemisen taitoja voisi tukea netissä? Tähän kysymykseen Remiksi-projekti etsii vastauksia.

Miksi Remiksi?

Tutkimuksissa on havaittu, että lapsen mediasuhde alkaa muotoutua alle vuoden ikäisenä, ja 3–4-vuotiaana lapsella on jo selkeät mieltymykset, oman mediatyylin alkeet. Ala-asteikäiset käyttävät mediaa suvereenisti ja eri laitteilla. Keskeinen toimintaympäristö on internet, jonka palvelut ovat olleet lasten arkea heidän syntymästään saakka.

Nettikulttuuri on ennen muuta oman tekemisen ja jakamisen kulttuuria, mutta lasten oma toimijuus ja tekemisen mahdollisuudet netissä ovat rajalliset. Heidät on ikäänkuin lukittu kuluttajan asemaan: taustalla on amerikkalainen Children’s Online Privacy Protection Act, jonka seurauksena kaikki ns. “käyttäjäsisällön” kanavat – mm. YouTube, Instagram, Facebook – on suljettu alle 13-vuotiailta. Lapset saavat siis tuottajan oikeudet vasta 10 vuotta sen jälkeen kun heidän oma mediatyylinsä on alkanut kehittyä!

Kasvattajat eivät pysy nopeasti muuttuvan nettikulttuurin perässä. Kotona tietokone ja netti ovat usein lapsenvahtina ja viihdykkeenä ilman vanhempien läsnäoloa. Kouluissa opettajat kaihtavat nettisisältöjen näyttämistä pelätessään tekijänoikeuksia, joista heillä on liian vähän tietoa. Osa ala-asteista kieltää älypuhelinten käytön, jotta lapset estetään katselemasta ei-toivottuja sisältöjä välitunneilla.

Myös internetiin liittyvät oppimateriaalit painottavat internetin vaaroja, tekijänoikeuksia ja ns. turvakasvatusta. Painopisteenä on pikemmin se mitä netissä ei saa tehdä, kuin mitä siellä voisi tehdä. Tutkijoiden suositukset kuitenkin korostavat, että lasten oman mediatoimijuuden tukeminen sekä luova ja hauska yhdessä tekeminen ovat tärkeitä keinoja myös internetin riskien torjunnassa.

Remiksi: mediataide + nettikasvatus

Remiksi-projektissa luodaan toimintamalleja lasten innostamiseksi omaan tuotantoon netissä. Keskeisenä lähtökohtana ovat mediataiteen avaamat kokeelliset ja mediakriittiset näkökulmat. Taiteilijoiden kehittämissä Remiksi-työpajoissa lapset tutustuvat netin avoimiin työkaluihin ja aineistoihin, oppivat ohjelmoinnin alkeita ja seikkailevat tekijöinä netin yhteisöllisessä maisemassa.

Remiksi-projektin toteuttaa Mediakulttuuriyhdistys m-cult ry. Projektin työpajoista vastaavat taiteilijat Maria Candia, Tero Huttunen ja Jouni Seppänen, Mikko Laajola sekä Anni Puolakka. Projektin tuottaja, mediakasvattaja Saija Salonen vastaa johdantopajasta sekä projektin oppimateriaaleista.

Remiksi-pajat toteutetaan huhtikuussa 2015 Helsingin ala-asteen kouluissa. Projektin etenemistä seurataan Remiksi.net-blogissa, jossa myös pajojen tulokset ja oppimateriaali julkaistaan toukokuussa 2015.

Saija Salonen, tuottaja, mediakasvattaja, m-cult
Minna Tarkka, toiminnanjohtaja, m-cult
info@remiksi.net
www.remiksi.net